zaterdag 13 maart 2010

Budgetcoach

Vorige maand werd ik benaderd door een man die vanaf begin dit jaar in de WW is gekomen. Of ik eens naar zijn financiën wilde kijken. Hij had altijd een goede baan gehad en beurt nu de maximale WW maar dit is nogal wat minder dan toen hij nog werkte. Hij was bang dat hij het niet zou redden met het bedrag. Hoe zou ik het doen, vroeg hij zich af.

Hij stuurde me alles toe en dit is mijn uitkomst (**) op jaarbasis:

INKOMSTEN
€ 26.811,98    WW, zorgtoeslag, vakantiegeld, belastingteruggave 


UITGAVEN
€ 2.681,00       SPAREN (10% van de totale inkomsten)             
€ 13.740,35     Hypotheek (incl.levensverzekeringen)                     
€ 2.287,87       Verzekeringen (zorg, auto,schade)                           
€ 1.474,72       Gas, licht, water                                                      
€ 577,85          Telefoon,internet,tv                                                     
€ 1.372,54       Wegenbelasting, gemeentelijke belasting                   
€ 2.340,00       Boodschappen, benzine e.d.                                    
+------------------------------------------------------
€ 24.474,33     Totale uitgaven                                                   


Overhouden voor kleding, enz                             € 2.337,65



Hij was aangenaam verrast. Zo kan het dus ook vertelde hij mij. Inmiddels is hij al een paar weken bezig om volgens dit budget te handelen en te leven en het gaat hem goed af! Hij heeft alle overige kosten geschrapt of deze worden binnenkort aangepast. Ik heb hem het advies gegeven een vast bedrag te sparen (concept "pay yourself first" met een minimum van 10% van je totale inkomsten) en bij elke uitgave te bedenken......heb ik dit écht nodig of wil ik het gewoon kopen?

Deze man slaapt nu weer goed en is niet bang om niet rond te kunnen komen. Hij stuurt me regelmatig een overzicht van zijn bankafschrift toe zodat ik kan zien dat hij écht goed bezig is.
Ik ben overigens wel vereerd dat hij mij dat vertrouwen heeft gegeven en ik vraag me af..........Heb ik mijn roeping als professioneel budgetcoach gemist?


** Ik heb toestemming het overzicht hier te plaatsen omdat het hem een extra steuntje in de rug geeft.








2 opmerkingen:

alicia zei

Een budgetcoach is iets anders dan een budgetbeheerder maar je doet goed.
Op een aantal punten kan er nog iets verbeterd worden.

Zelf ben ik schuldhulpverlener en wij hanteren de NVVK norm.

Maya zei

@Alicia

Verschil budgetbeheer en budgetcoach is volgens de schuldenwijzer:

Wat is budgetcoaching?
Het goed leren omgaan met uw inkomsten en uitgaven in samenwerking met een budgetbegeleider of budgetcoach. U behoudt de volledige zeggenschap over uw financiële huishouding.

Wat is budgetbeheer?
Uw inkomen wordt gestort op een rekening van de budgetbeheerder. Hiermee worden door de budgetbeheerder alle rekeningen betaald. U krijgt huishoudgeld (leefgeld, weekgeld) om uw dagelijkse boodschappen te doen: eten, drinken en persoonlijke verzorging.

Ik waag mij niet aan het budgetbeheer maar heb deze man geholpen d.m.v. coaching. Overigens valt er altijd wat te verbeteren maar deze man is tevreden en waarschijnlijk is zijn situatie in de WW ook maar tijdelijk.