AMSTERDAM – Regelmatige sms’jes of e-mails van de bank kunnen ervoor zorgen dat mensen meer sparen. Uit een recent onderzoek is gebleken dat er zo’n zes procent meer geld weggezet wordt op de spaarrekening, als mensen er herhaaldelijk aan herinnerd worden.
Het meeste effect hebben berichtjes die de spaarder aan een specifiek doel herinneren, zoals bijvoorbeeld een toekomstige aankoop of het pensioen.
Gerichte herinneringen hebben twee keer zoveel effect als algemene berichten. Ook de wijze waarop het doel bereikt kan worden, een nieuw bedrag storten, zou genoemd moeten worden.
Het onderzoek is gebaseerd op de aanname dat zelfs mensen die netjes op tijd hun rekeningen betalen en financieel verantwoordelijk zijn hun toekomstige behoeften nogal eens vergeten. In ‘Getting to the top of mind: how reminders increase savings’ wordt onderzocht hoe dat mogelijk is.
Onoplettendheid
Volgens onderzoeker Dean Karlan heeft dit gedrag eerder te maken met onoplettendheid dan met gebrek aan zelfdiscipline. Mensen staan simpelweg niet stil bij wat ze in de toekomst nodig hebben.
“Stel dat je favoriete zanger over drie maanden optreedt. Je besluit te gaan, maar kaartjes zijn pas een avond van tevoren verkrijgbaar. Volgens onze hypothese vergeet je soms je plannen en in plaats van te sparen, geef je het geld dat je ervoor nodig hebt uit. Op de dag zelf kun je er dan voor kiezen het concert te schrappen of je ervoor in de schulden te steken”, illustreren de onderzoekers hun model.
Lenen
Herinnerd worden aan een bepaald financieel doel helpt overigens niet altijd om het gespaarde bedrag te vergroten, zo tekenen de wetenschappers aan. Zo kan een herinnering van de bank ervoor zorgen dat andere manieren van sparen tijdelijk ondergesneeuwd raken of zelfs lenen uitlokken.
Het onderzoek is uitgevoerd door het Center for Retirement Research, verbonden aan Boston College.
Bron: © NUzakelijk/Marijke Verhaar
Geen opmerkingen:
Een reactie posten