vrijdag 1 januari 2010

Een nieuw begin

Nieuwjaarsdag!!!
Zoals voor velen geldt...tijd voor goede voornemens voor het komende jaar. Eigenlijk vind ik het niet zo belangrijk om nu precies op 1 januari daarmee te beginnen maar dit jaar is dat anders. Dit komt mede doordat man werkloos is geworden een maandje geleden en dan is 1 januari gewoon een gemakkelijke datum. Ik bespaar jullie de details over mijn "overige" voornemens en beperk me alleen tot die betrekking hebben op "het leven van een WW-uitkering".

* Op diverse andere blogs lees ik vaker dat zij boodschappen doen zo lang mogelijk uitstellen. Dat ga ik ook eens proberen. Als ik in mijn kelder kijk staat daar nog een hele voorraad en dat zou dus te doen moeten zijn. Het enige wat ik wel bij zal moeten kopen is brood en verse artikelen.

* Ieder jaar maak ik mijn begroting voor dat jaar vooruit. Nu dus ook gedaan al weet ik nog niet precies hoe hoog de Netto WW-uitkering zal zijn. Gewoon wat aan de lage kant ingeschat want dan zit ik altijd goed. Natuurlijk gaan er aan het begin van het jaar weer prijzen veranderen maar door mijn ervaring van begroten, schat ik dat meestal redelijk in. Het ziet er helemaal niet slecht uit!!! Ik ben een dochter van een boekhouder en ben een kei in (creatief) boekhouden en hebben de laatste jaren netjes "opgepast"zodat we nu ook rond kunnen komen! Ik ben wel van plan om me nog strikter aan de begroting te gaan houden.

* Mijn derde voornemen, wat een besparing op zal leveren, is om niet alle groenten nog te koken, wokken, bakken enz. Gewoon meer rauw en fijn gesneden. Ik zit nog wel in dubio of ik daar een keukenmachine voor aan zal schaffen......voorlopig probeer ik het zonder! Wanneer je groenten rauw eet heb je veel minder nodig en het bespaart je gas/elektriciteit.

* In het voorjaar (als het weer het toelaat) ga ik een moestuintje aanleggen. In het verleden heb ik dit ook op postzegelformaat gedaan en dat ging prima. De zaadjes heb ik al in huis. Ik gebruik wel gemakkelijke groenten want ik heb nu eenmaal geen groene vingers. Het is heerlijk om uit eigen tuin te eten, al beweren sommige dat het niet goedkoper is dan seizoensgroenten uit de winkel te kopen. Ik zie dat toch wat anders.....je hoeft nu niet meer naar de winkel waar het gevaar bestaat dat je ook nog met andere dingen thuiskomt.

* Opruiming houden is het laatste voornemen. Kijken wat je nog kunt (her)gebruiken en anders verkopen, naar de kringloop of weggooien.

Voor ons wordt 2010 in ieder gaval een nieuw begin met nieuwe kansen op heel veel vlakken en we zien er naar uit!!!

Geen opmerkingen: