vrijdag 5 februari 2010

Goedkoop boodschappen doen

Al maanden lukt het mij om boodschappen te doen voor ca. €30,- per week! En dat is inclusief toiletpapier, tampons en maandverband, afwasmiddel, wasmiddel en shampoo.
We eten heel gevarieerd en lekker. Ik ben hier echt trots op! Hoe kan dat in hemelsnaam zullen jullie denken en jullie eten zeker heel weinig. Niet dus!

Ik maak een weekmenu en een boodschappenlijstje en houd me daaraan.

Voorbeeldje
Maandag: Spruitjesstampot met uitgebakken spekjes
Dinsdag: Spaghetti met zalmsaus
Woensdag: Aardappels, groenten, vissticks
Donderdag: Bami met satésaus (met veel verse groenten en ei)
Vrijdag: Lasagna (met veel verse groenten)
Zaterdag: Frietjes (bak ik ook zelf)
Zondag: Maaltijdsoep (met veel verse groenten) met knoflookbrood

Zoals jullie zien eten we veel eenpansgerechten en daar zit het geheim! We eten heel erg weinig vlees en sommige dagen zelfs helemaal niet en niemand die het mist. Vlees is gemakkelijk te vervangen door kaas, ei of noten. En is er eten over dan gaat dat in de diepvries voor een kliekjesdag of als ik geen tijd/zin heb om te koken.
Groenten eten we van het seizoen zoals nu allerlei kolen, wortelen, uien enz.
Op brood eten we kaas, smeerkaas, vleeswaren, jam, salades(zelfgemaakt), pindakaas enz.

Schoonmaken doen we met water en microvezeldoek, afwasmiddel en azijn (ontkalken).
Wasmiddel gebruiken we heel weinig en maak ik ook zelf. Heel goedkoop en de was is schoon!

Alles kost gewoon meer tijd door het zelf maken maar levert een geweldige besparing op en dat is het ons wel waard!

p.s. Man is ook op de bespaartoer want hij heeft gisteren de volle stofzuigerzak niet weggegooid maar leeggeschud in de kliko!

5 opmerkingen:

Frugal living zei

Wow! 30 euro! Dat vind ik heel knap. De laatste weken lukt het ons om ongeveer 50 euro (of 60 euro incl. sigaartjes van mijn man) aan boodschappen uit te geven. Maar daar moet ik wel goed mijn best voor doen.
Schoonmaken met een microvezeldoek en water, dat doe ik ook. Grappig dat je man zo mee bezuinigd door de stofzuigerzak leeg te gooien.
Leuke blog, ik ga nog even verder lezen. En om je boodschappenbudget ga ik je volgen. Kan ik nog wat van leren!

Monique zei

Haha! Hier met ook zo'n beginnende bespaarman in huis! ;o)

Makya zei

Knap hoor! Leuk blog heb je, ga ik zeker volgen...

Groetjes Makya

Anoniem zei

ik heb het vandaag gepreseert om voor 16 euro boodschappen te doen voor de hele week.
ik zit samen met mijn vriend in de ww. zeer krap in de kas dus.
we eten alleen brood soep en vis deze week
zeer slecht maar toch altijd beter dan een frituur pan . we hebben 2 flesse limonade gehaalt dus veel water drinken .

als je zo moet leven als dit zie je er zuur tegen aan.

gr krap in de kas

Anoniem zei

Nooit gedacht dat mensen voor zo weinig boodschappen konden doen. Het eten wat er geserveerd word is dan wel een beetje erg karig in vergelijking met wat ik zelf altijd kook. Het zet mij zeker aan het denken, doordat jullie zeker
90% minder besteden aan boodschappen dan ik zelf. Gemiddeld besteed ik € 30,- per dag per persoon aan eten, de rest dus niet mee gerekend. Zo zie je maar, dat het mensen die het breder ook aan het denken zet.